Добірка психолого-педагогічних порад для батьків першокласників

 
   

 Зваживши всі основні фактори розвитку повноцінної, цілісної особистості, формування адекватної рефлексії дошкільника, аналізуючи досвід власних досліджень, враховуючи показники фізичного та психічного розвитку дошкільнят, з метою забезпечення психологічного здоров'я, запобігання розладів нервової системи радимо послуговуватися в роботі з дітьми такими принципами.

Для підтримання пізнавальної активності:

     • заохочувати всі зусилля дитини, а саме її бажання пізнавати нове;

 

     • важливо відповідати на всі запитання дитини, займатися з нею тим, що їй подобається;

 

• уникати стереотипів та шаблонів у роботі, розвивати творчість вихованців.

 

З метою запобігання формування негативного образу "Я” дитини бажано:

     • уникати негативних оцінок дитини, результатів її діяльності;

     • порівнювати результати роботи дитини тільки з її власними досягненнями, а не з досягненнями інших дітей;

     • не смикати дитину щохвилини, не говорити їй про її недоліки, не пригнічувати ініціативу дитини. Твердість лінії у вихованні досягається терпінням, відсутністю поспіху;

     • не плутати поняття "хороша” і "зручна” дитина;

• кожна дитина в процесі виховання, спілкування з вихователем, вчителем, батьками має почуватися захищеною.

 

Орієнтація на позитивний контакт з дитиною:

     • любити дітей;

     • знайти золоту середину між періодичними перебуваннями малюка наодинці з собою і спілкуванням з дорослими;

      • кожна дитина потребує любові і теплоти почуттів для повноцінного особис-тісного розвитку.

 

 Орієнтація на індивідуальність дитини:

      • психологічне здоров'я дитини — її бажання бути "всим, чим вона може”;

 

 • розвиток свого потенціалу через самоактуалізацію, знаходження правильного уявлення про самого (саму) себе.

Уникайте авторитарного стилю у вихованні дітей!

Уникайте прямого тиску на дитину.

Поради батькам щодо підготовки дитини до навчання в школі

 

Одне з першочергових завдань сім’ї – забезпечити загальну підготовленість дитини до школи. Для цього необхідно сприяти її нормальному фізичному розвитку, виробленню санітарно-гігієнічних навичок, умінь самообслуговування і побутової праці.

Значне місце в родинному вихованні має зайняти процес налаштування дитини на школу, на серйозну навчальну працю, тобто формування її психологічної підготовленості до навчання. Батькам слід пам’ятати, що головним у цій роботі мають стати найрізноманітніші засоби заохочення, а не примусу. Виховну роботу слід будувати на перспективі радісного очікування дня, коли малюк стане школярем; необхідно переконувати його, що навчання в школі – це серйозна праця, у результаті якої він пізнає багато нового.

Важливим завданням у період підготовки дитини до школи має стати виховання в неї почуття відповідальності, самостійності, організованості, готовності трудитися (безперечно, з урахуванням вікових особливостей); формування моральних засад, що передбачає виховання товариськості, готовності поділитися, поступитися, прийти на допомогу іншим.

         Традиційно виділяють три аспекти шкільної зрілості: інтелектуальний, емоційний і соціальний.

         Інтелектуальна зрілість для віку 6-7 років визначається вмінням виділяти фігуру із тла, відтворювати зразок, здатність концентрувати увагу, встановлювати зв’язки між явищами і подіями, запам’ятовувати, ураховується також рівень розвитку тонких рухів руки та їхньої координації.

        Емоційна зрілість – це здатність до ослаблення безпосередніх, імпульсивних реакцій і спроможність довго виконувати не дуже привабливу роботу, тобто розвиток довільності поведінки.

       Соціальна зрілість – це наявність у дитини потреби в спілкуванні з однолітками й уміння підкоряти свою поведінку законам дитячих груп, здатність приймати роль учня, уміння слухати і виконувати вказівки вчителя. Отже, за основу готовності до школи приймається необхідний рівень розвитку дитини, без якого вона не може успішно навчатись у школі.

       Батькам слід пам’ятати, що не кожна дитина може зразу успішно навчатися. Річ у тім, що шлях розвитку кожної дитини індивідуальний. Хтось починає раніше за інших ходити, але потім довго не говорить, хтось, навпаки, не вміє усміхатися, зате починає говорити цілими фразами і добре запам’ятовує букви. Тому до шкільного віку діти мають різний багаж досвіду – знань, умінь, навичок, звичок. Безсумнівно, згодом кожна дитина навчиться читати і рахувати, але до моменту вступу до школи їй важливіше мати не певні сформовані навички, а здатність сприймати і засвоювати новий матеріал, тобто здатність  до навчання.

      Оскільки формування шкільної зрілості, як і загалом увесь розвиток дитини, підкоряється закону нерівномірності психічного розвитку, кожна дитина має свої сильні сторони і зони найбільшої вразливості.

       З метою вивчення потреб, нахилів, інтересів дитини, з’ясування стилю спілкування в родині доцільно проводити анкетування батьків. Батьки можуть заповнювати анкети вдома, на батьківських зборах, під час співбесіди, консультації. 

Оцінити підготовленість своєї дитини до школи батькам допоможе такий тест.

 

 Чи готова дитина до школи ?

 

·        Чи хоче Ваша дитина йти до школи?

·        Чи думає Ваша дитина про те, що у школі вона багато дізнається й навчатися буде цікаво?

·        Чи може Ваша дитина самостійно виконувати справу, яка потребує зосередженості, впродовж 30 хвилин (наприклад, збирати пазли)?

·        Чи Ваша дитина у присутності незнайомих анітрохи не соромиться?

·        Чи вміє Ваша дитина складати розповіді за картинкою не коротші, ніж із п’яти речень?

·        Чи може Ваша дитина розповісти напам’ять кілька віршів?

·        Чи вміє вона змінювати іменники за числами?

·        Чи вміє Ваша дитина читати по складах або цілими словами?

·        Чи вміє Ваша дитина рахувати до 10 і в зворотному порядку?

·        Чи може вона розв’язувати прості задачі на віднімання й додавання одиниці?

·        Чи правильно, що Ваша дитина має «тверду руку» (розвинуту дрібну моторику)?

·        Чи любить вона малювати і розфарбовувати картинки?

·        Чи може Ваша дитина користуватися ножицями і клеєм (наприклад, робити аплікації)?

·        Чи може вона зібрати пазли з п’яти частин за хвилину?

·        Чи знає дитина назви диких і свійських тварин?

·        Чи може вона узагальнювати поняття (наприклад, назвати одним словом овочі помідори, моркву, цибулю)?

·        Чи любить Ваша дитина самостійно працювати – малювати, збирати мозаїку тощо?

·        Чи може вона розуміти і точно виконувати словесні інструкції?

   Кожна позитивна відповідь оцінюється  одним балом. Результати тестування залежать від кількості позитивних відповідей на запитання тесту.  Отже, якщо балів:

   15 – 18 – дитина готова йти до школи. Ви не дарма з нею працювали, а шкільні труднощі, якщо і виникнуть, можна буде легко подолати;

   10 – 14 – Ви на правильному шляху, дитина багато чого навчилася, а запитання, на які Ви відповіли “ні”, підкажуть Вам, над чим іще потрібно попрацювати;

   9 і менше – почитайте спеціальну літературу, постарайтеся приділяти більше часу заняттям з дитиною, зверніть увагу на те, чого вона не вміє.

Результати можуть Вас розчарувати. Але всі ми – учні у школі життя. Дитина не народжується першокласником, готовність до школи – це комплекс здібностей, що піддаються корекції. Вправи, завдання, ігри, обрані Вами для розвитку дитини, вона легко і весело може  виконувати з мамою, татом, бабусею, старшим братом – усіма, хто має час і бажання навчатися разом з дитиною. Добираючи завдання, зверніть увагу на слабкі місця розвитку дитини.

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Поради батькам щодо підтримки дитини в період адаптації до школи

 

Безумовно, найкращим профілактичним засобом збереження психічного здоров'я в період адаптації до школи є уважне й лагідне ставлення батьків до дитини, розуміння ними її  внутрішнього світу, проблем, переживань. Відомо, що не існує готових рецептів та моделей виховання, які можна просто взяти і без змін "прикласти" до своєї дитини. Але незважаючи на це, для полегшення процесу адаптації дитини до школи все ж можна дати деякі рекомендації:

üПовірте в унікальність та неповторність Вашої дитини, в те, що вона дитина неповторна,  не схожа на жодну сусідську дитину і не є точною копією Вас самих. Тому не варто вимагати від дитини реалізації заданої Вами життєвої програми і досягнення поставленої Вами мети. Надайте право їй прожити життя самій.

üДозвольте дитині бути самою собою, з своїми недоліками, слабкостями та достоїнствами. Приймайте її такою, якою вона є. Спирайтесь на сильні сторони дитини.

üНе соромтеся демонструвати дитині свою любов, дайте їй зрозуміти, що будете її любити за будь-яких обставин.

üНе бійтесь "залюбити" свою дитину, беріть її  на коліна, дивіться їй в очі, обіймайте та цілуйте коли, вона того бажає.

üЗадля виховного впливу використовуйте частіше ласку та заохочення, ніж покарання та осудження.

üПильнуйте, щоб Ваша любов не перетворилась на вседозволеність та бездоглядність. Установіть чіткі межі та заборони (бажано, щоб їх було небагато – лише основні) і дозвольте дитині вільно діяти в цих межах. Суворо дотримуйтесь установлених заборон і дозволів.

üНе поспішайте звертатись до покарань. Намагайтеся впливати на дитину проханнями – це найбільш ефективний спосіб. У випадку непокори необхідно переконатися, що прохання відповідає віку і можливостям дитини. Лише в цьому випадку можливо використовувати прямі інструкції, накази, що зазвичай достатньо ефективно. І лише у випадку, коли дитина демонструє відкриту непокору, батьки можуть думати про покарання, яке повинне відповідати вчинку, крім того, дитина має розуміти, за що її покарали. Важливо памятатити, що фізичне покарання – тяжка за своїми наслідками міра.

Пам'ятайте:

ü    Покарання – це моральний замах на здоров'я дитини  - фізичне і психічне.

ü    Не залишайте дитину без заслуженої похвали і нагороди. Ніколи не відбирайте подарованого.

ü    Краще не карати, ніж карати із запізненням. Запізнілі покарання нагадують дитині про минуле, не дають змоги стати іншою.

ü    Покараний – значить вибачений. Інцидент вичерпано – сторінку перегорнуто. Про старі гріхи - ні слова. Не заважайте починати життя спочатку!

ü    Хоч би що  трапилось, покарання не повинно сприйматися дитиною як перевага вашої сили над її слабкістю, як приниження.

ü    Дитина не повинна боятися покарання. Найвразливіше для неї — ваше засмучення.

ü    Не забувайте:  ключ до серця дитини лежить через гру. Саме в процесі гри Ви зможете передати їй необхідні навички, знання, поняття про життєві правила та цінності, навчитеся краще розуміти одне одного.

ü    Частіше розмовляйте з дитиною, пояснюйте їй незрозумілі явища, ситуації, суть заборон та обмежень. Допоможіть дитині навчитися вербально висловлювати свої бажання, почуття та переживання, інтерпретувати свою поведінку та поведінку інших людей.

Прийнята в деяких родинах система залякування дітей, безумовно, заслуговує на осуд, бо стає джерелом виникнення особливого способу самозбереження – неправдивості та нещирості. Тяжкі переживання особливо негативно впливають на формування особистості дитини, легко призводять до психостенічних реакцій, імпульсивних дій та афектів.

Існує термін "шкільна фобія", тобто страх у деяких дітей перед відвідуванням школи. Насправді часто йдеться не стільки про школу, скільки про побоювання дитини йти з дому, розлучатися з батьками. Таке трапляється, коли дитина хвороблива, тоді, як правило, вона перебуває в умовах гіперопіки з боку батьків.

Іноді зустрічаються батьки, котрі самі побоюються школи і побіжно навіюють це побоювання своїм дітям, або драматизують проблеми початку навчання. Вони намагаються виконувати замість дітей їхні домашні завдання, контролюють кожну написану дитиною літеру і тим самим створюючи в  неї "навчальну фобію". У дитини виникає невпевненість у своїх силах, сумніви щодо своїх знань, виробляється звичка сподіватися на допомогу в найпростішій ситуації.

Дуже важливо піклуватись про  створення для дитини ситуації з гарантованим успіхом. Можливо, це потребуватиме від батьків певної зміни вимог до дитини, але справа того варта. Потрібно чітко усвідомлювати, що успіх породжує успіх і посилює впевненість у своїх силах як у дитини, так і в батьків.

Лікарі-педіатри відзначають різке зростання в дітей таких захворювань, які раніше були властиві тільки дорослим, що постійно знаходяться у стресових ситуаціях. Те, що є буденним для дорослого, може спричинити  стрес у дитини, якщо дорослий не може або не бажає створювати для ще незміцнілого організму спеціального режиму. Сучасна література і практичний досвід психологів указує на велику кількість випадків, коли погіршення і психічного, і фізичного здоров'я дитини пов'язано тільки з тим, що дорослі водять дитину з собою по місцях масового скупчення людей.

Деякі батьки не помічають різниці між собою і дитиною (забуваючи про те, що дитина – це не маленька копія дорослої людини, а маленька людина, яка живе і розвивається у своєму світі і вимірі, за власними законами), придушуючи її зливою інформації, непосильними для неї емоційними навантаженнями. Все це не минає безслідно – у дитини з’являються такі "дорослі" захворювання, як безсоння, виразка, коліт, мігрень. Якщо в родині негаразди і дитина постійно знаходиться в сфері спілкування батьків, тобто активно залучається як активний співучасник їхніх сварок, у  дитини можуть з'явитися невротичні симптоми та інші порушення психічного і фізичного розвитку, які будуть блокувати розвиток у дитини її таланту.

Коли дитина йде до школи, різко змінюється її спосіб життя. Якщо дитина не готова до цієї зміни, школа для неї перетворюється на пекло і малий школяр поступово набирає стільки негативних відчуттів, що навіть відмовляється йти до навчального закладу.

 

 

 


ЗВІТ ПЕРЕД ГРОМАДСЬКІСТЮ за 2015/2016 навчальний рік


У 2015/2016 навчальному році Михайлівський навчально-виховний комплекс забезпечував якісну реалізацію основних завдань в системі освіти відповідно до чинного законодавства України.


Освітня діяльність спрямована на забезпечення функціонування і розвиток дошкільної ,загальної середньої освіти, з урахуванням демографічної ситуації відповідно до вимог суспільства, стану соціально-економічного розвитку, запитів батьків.


З метою створення умов для різнобічного розвитку дітей дошкільного і шкільного віку, формування гармонійної особистості, збереження та зміцнення їх фізичного і психічного здоров’я організовано роботу педагогічного колективу навчально-виховного комплексу.

 

Єдиною організаційно-методичною темою, над якою працював педагогічний колектив навчально-виховного комплексу у 2015/2016 навчальному році, була «Підвищення професійної компетентності педагогів-запорука якості навчання учнів» (ІІ рік). Згідно з цією темою упродовж навчального року адміністрація та педагогічний колектив школи вирішував такі пріоритетні питання :

  • робота педагогічного колективу на підвищення рівня навчальних досягнень учнів з усіх предметів;

  • роботу над моніторингом якості знань, умінь, навичок та рівня вихованості вихованців;

  • відпрацювання виховної системи закладу, роботи органів шкільного самоврядування;

  • організація роботи з питання наступності в навчанні та адаптації вихованців у навчально-виховному комплексі;

  • поповнення матеріальної бази навчальних кабінетів; створення безпечних умов з охорони праці та безпеки життєдіяльності для вихованців та працівників закладу.

 

Першочерговим завданням навчального закладу є задоволення потреб населення території обслуговування, їх національно-культурних, національно-освітніх прав і запитів.

Ці потреби задовольняються в основному сформованою мережею навчального закладу.

Навчальний рік

 

Кількість класів

З російською мовою навчання

З українською мовою навчання

Середня наповнюваність

Кількість учнів на005.09

Профільне навчання

1-х класів

10-х класів

2013/2014

8

8

-

6,7

54

 

1

1

2014/2015

7

7

-

7,5

53

 

1

4 учня

2015/2016

5

5

-

8,2

41

 

-

-

 

 

Виконання ст.53 Конституції України , ст.35 законів України «Про освіту», ст.6 «Про загальну середню освіту»(зі змінами), Інструкції з обліку дітей і підлітків шкільного віку

Динаміка змін на території обслуговування школи

Навчальний рік

 

Всього на території обслуговування

З них 6-18 років

З них 5-ти років

Навчаються

У НВК

У школах району

У школах міста

Інваліди

ПТНЗ

Технікуми, коледжі та ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації

За межами ________

Вдома (індивідуальна форма навчання)

2013/2014

62

62

0

62

55

-

5

3

-

2

-

-

2014/2015

70

70

3

70

53

3

4

3

3

4

-

-

2015/2016

67

67

-

67

41

7

7

1

3

2

-

-

 

 

У 2015/2016 році зменшилась кількість дітей на території обслуговування навчально-виховного комплексу . Усі діти шкільного віку охоплені навчанням, здійснюється контроль за проведенням обліку дітей шкільного віку: будинки території обслуговування закріпленні за вчителями, збираються довідки-підтвердження про навчання, перевіряються списки дітей шкільного віку, складаються відповідні звіти за встановленою формою.

 

Мережа класів у школі.

 

Навчальний рік

Станом на 05.09.

 

На кінець навчального року

Кількість класів

2013/2014

53

55

8

2014/2015

54

53

6

2015/2016

38

41

4

 

 

Одночасно спостерігається тенденція збільшення кількості учнів. В цьому році випущено 4 учня 11 класу, до 1 класу подано 8 заяв батьків про навчання учнів.

У 2016/2017 навчальному році чисельність учнів в навчально-виховному комплексі збільшується на 4 учня.. Загальна кількість учнів становить 45 , планується функціонування 5 класів .

Усі класи – з російською мовою навчання. Відповідно до чинного Положення про індивідуальну форму навчання в загальноосвітніх навчальних закладах (зі змінами та доповненнями) у навчально-виховному комплексі організовується індивідуальне навчання

 

Індивідуальне навчання

 

Навчальний рік

Кількість учнів

Клас

Кількість годин на навчання

2013/2014

3

3

5

2014/2015

4

3

5

 

10

4

8

2015/2016

3

5

11

4

3

4

5

8

8

 

 

Необхідно зазначити, що індивідуальна форма навчання застосовується через недостатню наповнюваність класу.

Результати подальшого працевлаштування випускників школи

9 клас

Навчальний рік

Кількість випускників

В 10-й клас школи

Інші заклади

ПТНЗ

ВНЗ

I-II рівнів

% учнів, які навчаються

2013/2014

6

5

-

-

1

100

2014/2015

5

5

-

-

-

100

2015/2016

-

-

-

-

-

-

 

 

11 клас

Навчальний рік

Кількість випускників

Кількість учнів, які вступили до ВНЗ
III-IV рівнів акредитації


Кількість учнів, які вступили до навчальних закладів

ІІ-ІІІ рівнів акредитації

2013/2014

5

3

2

2014/2015

7

-

2

2015/2016

4

-

1

 

 

У НВК здійснюється проведення профорієнтаційної роботи з учнями; проводиться роз’яснювальна робота з батьками, щодо організації профільного навчання, до профільної підготовки , формування шкільної мережі; участь у Днях відкритих дверей навчальних закладів м.Харкова, за окремим планом організовується проведення Тижня профорієнтації.

У навчально-виховному комплексі створено всі умови для забезпечення гарантованого права громадян на здобуття якісної базової та повної загальної середньої освіти, для формування гармонійно розвиненої особистості, збагачення здібностей кожного учня.

У 2016/2017 навчальному році планується продовження роботи з вищезазначених напрямів.

На кінець 2015/2016 навчального року відповідним стандартом освіти оволоділи учнів, які показали такий рівень навчальних досягнень

Рік навчання

Кількість учнів

Початковий

Середній

Достатній

Високий

2013/2014

55

-

32

22

1

2014/2015

53

-

27

26

-

2015/2016

41

 

27

14

-

 

Якість освіти щорічно підтверджується учнями при проходженні державної підсумкової атестації та зовнішнього незалежного оцінювання. Переважна більшість випускників навчально-виховного комплексу вступають до вищих навчальних закладів. Понад 50 % учнів щорічно стають студентами ВНЗ ІІІ-IV рівня акредитації. Однак в

2015/2016 навчальному році випускники 11 класу показали ,в основному середній рівень за результатами ЗНО та ДПА.

Необхідно продовжити роботу щодо якісної підготовки учнів до участі у зовнішньому незалежному оцінюванні, державній підсумковій атестації, підвищення середнього бала атестата випускників школи.

 

У жовтні 2015/2016 навчального року в навально-виховному комплексі було проведено І етап Всеукраїнських предметних олімпіад. Команда комплексу була представлена 5 учнями у ІІ етапі Всеукраїнських предметних олімпіадах. Переможців ІІ етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад у 2015/2016 навчальному році немає.

Кількісний склад команди-учасниці Михайлівського навчально-виховного комплексу Первомайської районної державної адміністрації Харківської області за окремими предметами у ІІ (районному) етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад з базових дисциплін

 

Рік навчання

Математика

Інформатика

Хімія

Фізика

Астрономія

Географія

Біологія

Екологія

Українська мова та література

Іноземні мови

Література

Основи правознавства

Історія

Основи економіки

Фізична культура

Педагогіка та психологія

2013/

2014

5

1

4

4

1

4

4

1

5

3

5

1

3

1

2

0

2014\ 2015

2

-

2

2

1

2

2

1

3

-

1

1

2

1

-

-

2015 /2016

2

-

1

1

-

-

1

-

2

-

2

-

2

-

-

-

 

У ІІ етапі Всеукраїнських олімпіад з навчальних дисциплін бере участь постійно один і той же контингент учнів що викликає занепокоєння та вимагає невідкладної корекції роботи з даного питання адміністрацією Михайлівського НВК, керівниками шкільних методичних об’єднань, вчителями НВК. Щорічно учні беруть активну участь у творчих конкурсах, серед найбільш поширених – міжнародні конкурси:

  • «Кенгуру» - математичний, в якому брали участь – 9 учнів, з них 4 «добрий результат», 5учнів – диплом учасника;

  • «Левеня» - фізичний, прийняло участь 4 учня, з них – 1 золотих, 1 срібних , 2 – диплом учасника;

  • «Колосок» - біологічний, брало участь – 8 учнів, з них 3 – золотих, 3 – срібних дипломів,2 – учасник;

  • «Весняний колосок», брало участь 3 учні.

  • «Кришталева сова» -8 учнів ,2 –золотих,3-срібних,3-учасника

 

На сучасному етапі розвитку суспільства педагогічний колектив навчально-виховного комплексу, розуміючи потребу докорінного переосмислення виховної системи, насамперед виходить з таких позицій:

навчально-виховний комплекс має забезпечувати різні види діяльності в широкому спектрі позакласної сфери: гуртковій, спортивній, художньо-естетичній роботі, максимально сприяючи розвитку і самовизначенню особистості дитини.

 

Вирішення поставлених завдань можливе лише в атмосфері доброзичливості, довіри, співробітництва, відповідальності на всіх рівнях шкільного педагогічного простору.

У 2015/2016 навчальному році виховна діяльність педагогічного колективу комплексу була спрямована на формування в учнів ціннісного ставлення особистості до суспільства, держави, природи, до себе, до культури та мистецтва, праці, родини. Планування виховної роботи класних керівників узгоджувалось із вимогами «Основних орієнтирів виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України», Концепції національно-патріотичного виховання.

Відповідно до річного плану роботи навчально-виховного комплексу та планів роботи класних керівників у 2015/2016 навчальному році були проведені наступні заходи:

З метою формування ціннісного ставлення особистості до суспільства і держави: година спілкування «У нас одна Батьківщина – наша рідна Україна», екскурсії до музею « Люди, які прославили мій край», « Герої поруч з нами» , конкурс малюнків «І живе калина на папері», година памяті і мужності.

Учні брали участь у Всеукраїнському конкурсі «Молодь обирає здорове життя»,

У навчально-виховному комплексі налагоджена робота з військово-патріотичного виховання, яка здійснюється за такими напрямками:

  • формування і розвиток в учнів загальнолюдських цінностей, орієнтацій, національної гідності, морально-психологічних якостей громадянина патріота;

  • вивчення героїчної історії українського народу, духовної спадщини, національних традицій, звичаїв.

 

З метою забезпечення високої ефективності та якості військово-патріотичної роботи в проводилися наступні заходи:

  • зустрічі з випускниками школи, які закінчили службу, або були у відпустці;

  • у березні 2016 року відбулася зустріч з учасником АТО : Стягайло І.М.,за наданими матеріалами підготовлено презентацію;

  • учні брали активну участь у акції «Напиши листа солдату»,писали листи учасникам АТО, малювали малюнки.

 

З метою формування патріотичної свідомості, національної гідності; готовності до виконання громадського та конституційного обов’язку щодо захисту національних інтересів України класними керівниками проводяться певна робота: години спілкування, єдині уроки мужності “Через роки”. Значну роль у національно-патріотичному вихованні школярів відіграє шкільний музей, де діти проводять пошукову роботу, оформлюють нові експозиції.

 

Тематичні уроки та лінійки Пам’яті:

  • Уроки мужності до Дня визволення Первомайщини від німецько-фашистських загарбників (16.09.2015);

  • Лінійка-реквієм вшанування пам’яті жертв голодомору (24.11.2015);

  • Відзначення Дня пам’яті подвигу героїв Круту «Подвиг української молоді» (25.01.2016);

  • Лінійка, присвячена пам’яті загиблих воїнів-інтернаціоналістів до Дня виводу військ з Афганістану (15.02.2016);

  • Лінійка пам’яті «Герої Небесної Сотні»(28.02.2016)

  • Лінійка, присвячена пам’яті загиблих ліквідаторів аварії на ЧАЕС (26.04.2016);

  • До Дня Перемоги у Другій світовій війни(09.05.2016 року) – мітинг біля памятнику загиблим воїнам та святковий концерт у Будинку Культури

 

З метою формування основ національних та загальнолюдських цінностей, ціннісного ставлення до сім'і, родини та людей: фотоконкурс «Традиції та реліквії моє сімї», година спілкування «Як треба дружити», святковий концерт «Для мами завжди ласкаві слова»,виставка вишивок « Бабусини рушники».

З метою формування понять та уявлень про довкілля, ціннісного ставлення до природи: конкурси « Подарунки осені», « Щедрі осені дари», акції « Замість ялинки – зимовий букет», « Нагодуй птахів узимку», екскурсії « Хто природу не тривожить, тому вона допоможе», « В усі пори року прекрасна земля», колаж « Тварини твоєї місцевості»

З метою формування понять та уявлень про важливість праці в житті людини, ціннісного ставлення особистості до праці, з метою профорієнтації учнів: трудові десанти « Чисте подвіря», екологічна стежка « Туристська прогулянка до чистих джерел», акція « Зелена весна», акція « Замість ялинки –зимовий букет». Участь в обласному етапі фотоконкурсу « Природа очима дітей»

V. З метою формування ціннісного ставлення особистості до культури і мистецтва: ранок «Краса природи в пісні та слові»,година спілкування « Естетика побуту»,виставка творчих робіт « Великодня писанка», конкурс ескізів «Український костюм»

З метою ознайомлення з культурно-суспільним надбанням українського народу, його традиціями у 2015/2016 навчальному році для учнів навчально-виховного комплексу були проведені екскурсія до історичного музеїв м. Харкова, м. Первомайський.

Упродовж навчального року у навчально-виховному комплексі проведені цікаві та пізнавальні загальношкільні виховні заходи:

  • День знань (01.09.2015);

  • Святковий концерт з нагоди Дня працівників освіти (03.10.2015);

  • Конкурс квіткових композицій;

  • Свято « Ой хто, хто Миколая любить?»

  • Новорічні ранки та вечори (25.12.2015);

 

  • Святковий концерт до Міжнародного жіночого дня 8 Березня (05.03.2016);

  • Святковий концерт до Перемоги у Другій Світовій війни(09.05.2016);

 

 

  • Останній дзвоник (27.05.2016);

 

Особливу активну участь в організації виховних заходів брали , учні 8класу: Сумцова А., Мигович К., Острась Н.. Високу активність, організованість та творчий підхід у проведенні шкільних заходів проявляють класні колективи початкових класів.

Формування ціннісного ставлення особистості до себе, основ духовно-морального та фізичного розвитку особистості.

Упродовж 2015/2016 навчального року адміністрацією школи створювались умови для формування в учнів духовного, морального, фізичного розвитку учнів, а саме: години спілкування « Як організувати свій день», « Життя людини – найвища цінність», « культура харчування», « Алкоголь та його наслідки»,анкетування « Ти вихована людина ?».Учні НВК є активними учасниками шкільних та районних конкурсів змагань із футбольних турнірів, турнірів з шахів та шахмат.

Згідно з річним планом роботи навчального закладу протягом року проводились дні Здоров’я.

У бібліотеці закладу протягом навчального року оформлювалися тематичні виставки літератури:

- «Зроби вибір на користь здоров’я»;

- «Наркоманії – НІ!».

За підсумками виховної роботи та результативності участі учнів НВК у масових заходах всіх рівнів та напрямків оновлено банк даних обдарованих дітей закладу.

У навчально-виховному комплексі працюють гуртки «Джерело», « Умілі руки», «Пам'ять» , на базі сільського Будинку культури організовано гурток ораторського мистецтва та танцювальний колектив. Немає гуртків від БДЮТ та ДЮСШ за відсутністю спеціалістів..

 

 

Поряд з традиційними формами виховного процесу значне місце посідає шкільне самоврядування:

  1. Батьківське самоврядування в НВК існує як єдина система і складається з загальношкільного батьківського комітету, Ради школи та Піклувальної ради. До складу комітету входять голови батьківських комітетів класних колективів. Засідання комітету проводяться відповідно до плану роботи та охоплюють різноманітні питання навчально-виховного процесу та господарсько-фінансової діяльності закладу.

 

На Раді школи, яку очолює Семенюк О.В, обговорюються актуальні питання та приймаються важливі рішення, що забезпечують якісну організацію навчального та виховного процесів навчального закладу.

Піклувальна рада вирішує проблеми матеріального забезпечення навчально-виховного процесу, здійснення поточного ремонту та залучення спонсорської допомоги.

Адміністрація навчально-виховного комплексу дбає про результативну систему співробітництва: взаємодію з батьками в формі своєрідного всеобучу з запрошенням до співпраці представників сільської ради по превентивному вихованню; по проблемах родинного виховання, по питанню адаптації п’ятикласників. І одна із дієвих форм взаємодії з батьківською громадськістю - індивідуальна робота, залучення батьків до позанавчальної виховної роботи, організації

У 2015/2016 навчальному році загальношкільним батьківським комітетом розглянуті питання відвідування учнями навчальних занять, запобігання дитячого травматизму, організації Новорічних свят та зимових канікул, соціального захисту неповнолітніх, розподіл коштів з фонду загальнообов’язкового навчання, організації оздоровлення дітей та роботи пришкільного оздоровчого закладу з денним перебуванням «Веселка», профілактика та запобігання правопорушень.

За ініціативою батьківського самоврядування вирішені питання ремонту класних кабінетів.

У 2015/2016 навчальному році проведені батьківські конференції, тематикою яких стали питання підсумків навчально-виховного процесу, робота з обдарованими учнями, вивчення нормативних документів про порядок закінчення навчального року, проведення підсумкових контрольних робіт, ДПА у 4-му, 11-му класах, про хід проведення ЗНО тощо.

На наступний навчальний рік необхідно більш активно залучати учнів до активності в проведенні шкільних свят.


Дошкільний підрозділ Михайлівського навчально-виховного комплексу працював за Базовою програмою розвитку дитини дошкільного віку «Дитина»

 

Дошкільний навчальний заклад укомплектований педагогічними кадрами: 1 заступник директора, 1 вихователь, 1 музичний керівник.

Педагогічні працівники не мають фахової освіти.

З метою підвищення теоретичного рівня та фахової підготовки колективу були придбані новинки методичної літератури, наочні матеріали, розвивальні та дидактичні ігри, які шляхом самоосвіти опрацьовували протягом навчального року педагоги. Також проведена підписка на періодичні видання: «Дошкільне виховання»,

 

Два рази на рік вихователями проводилась діагностика рівня знань дітей

Діагностування рівня знань дітей молодшої дошкільної групи у 2013/2014 навчальному році проводилася за сферами життєдіяльності відповідно до Базової програми розвитку дитини «Дитина»»

 


Рівень знань дітей дошкільного віку за програмою «Дитина».

Велика увага у роботі дошкільного підрозділу приділяється наступності дошкільної та початкової освіти. Підвищуючи рівень мотиваційної готовності до навчання у школі, вихователь знайомила дітей з правилами поведінки дітей учнів, читали літературні твори про школу, ходили на екскурсію до школи. Випускники дошкільного підрозділу мають необхідну підготовку до навчання в школі. У навчальному році в дошкільному підрозділі, під постійним контролем, було питання відвідування закладу дітьми. Більшість дітей-вихованців мають достатній рівень саморегуляції та самостійності, вміють слухати і виконувати вказівки дорослого. Завдяки роз’яснювальній роботі батькам, вдалося знизити відсоток безпричинного невідвідування навчально-виховного комплексу.

Робота за 2015/2016 навчальний рік з питань організації медичного обслуговування учнів Михайлівського навчально-виховного комплексу перебуває на постійному контролі адміністрації НВК та Михайлівської амбулаторії сімейної медицини.

Збереження здоров’я дітей, здійснення їх медичного обслуговування є предметом постійної уваги адміністрації НВК, яка спільно з працівниками Михайлівської амбулаторії сімейної медицини, сільською радою працюють над реалізацією основних нормативних документів щодо збереження здоров’я дітей, зокрема здійсненням заходів по зміцненню здоров’я дітей та покращенням їх медичного обслуговування.

 

Медичний супровід НВК здійснюють працівники Михайлівської амбулаторії сімейної медицини.

Учні навчально-виховного комплексу щорічно проходять профілактичний

медичний огляд (серпень) перед початком навчального року та поглиблений медичний огляд (лютий-березень). Під час поглибленого медичного огляду були задіяні спеціалісти дитячої та дорослої поліклініки: терапевт, хірург, невропатолог, отоларинголог, окуліст, дерматолог, проводилися консультації ендокринологом і кардіологом.

Юнаки обстежувалися в обов’язковому порядку лабораторно і проходили медичний огляд на базі Первомайської ЦРЛ. При необхідності проводилися обстеження УЗД, консультації в ОДКБ.

На підставі медичного обстеження довідки про стан здоров’я учнів у закладах освіти здійснюється розподіл всіх учнів на групи для занять фізичною культурою Адміністрація навчально-виховного комплексу разом з медичними працівниками, учителем фізичної культури постійно забезпечують медико-педагогічний контроль з фізичним вихованням учнів протягом навчального року. Забезпеченно безкоштовним гарячим харчуванням дітей пільгового контингенту 5-11 класів

з/п

П.І.Б. дитини

Категорія

Документ,що підтверджує категорію

Клас

1.

Березіна Орина

малозабезпечена

Рішення

8

2.

Мигович Катерина

сирота

Рішення

8

 


 


Забезпечення безкоштовним гарячим харчуванням учнів 1-4 класів :


У навчально-виховному комплексі 18 учнів 1-4 класів,які були забезпечені безкоштовним гарячим харчуванням протягом усього навчального року.


Забезпечення харчуванням дітей 5-11 класів за рахунок батьків:

 


Назва навчального


предмету

Загальна кількість учнів 5-11 класів

Із них харчуються

% охоплення

Вартість харчування

Михайлівський навчально-виховний комплекс

35

22

62,7

7грн.50коп.

 


 


Перспективне меню погоджується з санітарно епідеміологічною службою.

 

У навчально-виховному комплексі у наявності централізоване водопостачання. Вода для аналізу надається до санітарно-епідемологічної служби району постійно.

У 2015/2016 навчальному році , відповідно до міні-проекту розвитку територіальних громад « Разом в майбутнє» виконано поточний ремонт системи опалення навчально-виховного комплексу на суму 250 тис. грн.

У цьому навчальному році викладено тротуарною плиткою ганок і прилегле територію на суму 10 тис. грн.

 

Завдання над якими педагогічний колектив

працюватиме у 2016/2017 навчальному році.

Виходячи з аналізу стану роботи педагогічного колективу в 2015/2016 навчальному році та з метою виконання Законів України « Про освіту», «Про загальну середню освіту», впровадження Державного стандарту початкової загальної освіти, нового Державного стандарту, базової та повної загальної середньої освіти та іншими документами Міністерства освіти і науки України, Департаменту науки і освіти Харківської облдержадміністрації, на виконання регіональної програми розвитку освіти, в 2015/2017 навчальному році педагогічний колектив школи працюватиме над вирішенням методичної проблеми: «Підвищення професійної компетентності педагогів –запорука якості навчання учнів». Педагогічний колектив буде працювати над вирішенням наступних завдань:

- підвищення якості навчального процесу;

- підвищення рівня професійної компетентності вчителів;

- забезпечення умов для впровадження Державних стандартів початкової, базової і повної загальної освіти;

- впровадження в навчально-виховний процес компетентнісного підходу до навчання та виховання учнів

У 2016/2017 навчальному році педагогічний колектив НВК продовжить роботу в напрямку реалізації виховної мети «Розвиток життєвої компетентності особистості через особистісно орієнтований підхід до виховання учнів», подальше впровадження Концепція національно-патріотичного виховання, та над формуванням в учнів національної гордості, патріотизму, громадської позиції, правових знань та здорового способу життя

 

2016/2017
Рада НВК.pdf
Adobe Acrobat документ 332.3 KB
РОБОТА З батьками.doc
Microsoft Word документ 31.5 KB

Інноваційні форми роботи з батьками

 

1.     „Педагогічний десант” – виступи педагогів з актуальних проблемвиховання дітей напідприємствах та організаціях, де працюють батьки; влаштування виставок, випуск спеціальних стіннівок.

2.     „У сімейному колі” – анкетування батьків, індивідуальна робота, допомога родинам шляхом консультацій, практичні поради, зустрічі із лікарями, психологами, юристами.

3.     „Родиний міст” – зустрічі з батьками та обговорення проблем виховання дітей.

4.     „Народна світлиця” – звернення до народних традицій, формування особистості учня через природу, спілкування батьків із вихованцями, спільну діяльність батьків, дітей та педагогів.

            5.     „День добрих справ” – спільна трудова діяльність педагогів, батьків та дітей

6.     „Вечір великої родини” – участь беруть батьки, учні, педагоги: організація ідпочинку, ігор, театральних вистав тощо; досвід організації відпочинку у родинах.

7.     „Діскусійний клуб” – обговорення проблем виховання дітей.

8.     Клуб „Сімейні традиції”

9.     „Сімейна скринька” – добірка матеріалів з досвіду родинного виховання.

10. „Аукціон ідей родинної педагогіки” – презентація родинної педагогики і набір показників її схвалення.

11. „Батьківський ринг” – взаємонавчання, взаємозбагачення членів родини, розв'язування педагогічних ситуацій.

12. „Азбука родинного виховання” – обговорення проблем, труднощів виховання сімей, виступи спеціалістів – лікарів, юристів, психологів.

13. „Дні довіри” – у визначені дні педагоги, лікар, психолог ведуть прийом батькі і консультують із проблем виховання.

14. „Батьківська школа” – організовується у формі клубу, передбачається проведення диспутів, формування банку ідей, добірок літератури, інформаційних білетенів тощо.

 

Орієнтовна тематика батьківських зборів

 

1.     Режим дня учня – необхідна і  важлива умова виховання.

2.     „Виховання дитини – це не втішна забава, а завдання, яке потребує капіталовкладень, важких переживань, зусіль, безсоних ночей і багато-багато думок”.

3.     Мистецтво родинного виховання.

4.     Про родинну демократію.

5.     Роль родини у вихованні моральних почуттів дитини.

6.     Роль родини у формуванні національної свідомостіучнів.

7.     Роль сім'ї та школи у вихованні громадських почуттів учнівської молоді.

8.     Спільна діяльність школи та родини щодо формування в учнів потреби самоосвіті, інтелектуальному саморозвитку, духовному та фізичному самовдосконаленні.

9.     Зміст шкільної освіти та її пріоритетні напрями на сучасному етапі.

10. Роль родини у організації дозвілля дитини.

11. Вплив сім'ї на формування особистості дитини.

12. Як допомогти дітям добре вчитися.

13. Про виховання правдивості та чесності.

14. Виховання навичок та звичок культури поведінки у сім'ї.

15. Що і як читати дітям.

16. Про покарання та заохочення дітей у родині.

17. Щоб дитина залишалася оптимистом.

18. Раціональне харчування – запорука здоров'я дитини.

19. Суспільна праця дітей та дорослих у сім'ї.

20. Вчимо дітей поважати старших, бачити прекрасне, говорити правильно.

21. Лекція інспектора ДАІ для батьків „Вулиця і діти”. Як допомогти дітям оволодіти правилами дорожнього руху.

22. Пізнаємо сіт разом із дорослими. Типи взаємин.

 

Методичні рекомендації розроблені на основі матеріалів методиста відділу виховної роботи Науково-методичногоцентру середньої освіти Кулаковською С.О., ст. н. спів. Інституту проблем виховання АПН України, к.п.н. Кравченко Т.В.,пров. н. спів. Інституту проблем виховання АПН України, к.п.н. Хромовою О.Л.

 

10 порад батькам школярів

Іноді все починається, здавалося б, з незначних речей: повільний темп роботи, труднощі в запам'ятовуванні літер, невміння зосередитися. Щось списують на вік — мовляв, не звик, ще маленький; щось — на недоліки виховання; щось — на небажання працювати. Адже у цей момент труднощі ще відносно просто виявити, вони достатньо легко піддаються виправленню. Але потім проблеми наростають як сніжний шар — одна трудність тягне за собою іншу. Постійні невдачі настільки бентежать дитину, що труднощі "переповзають" з одного предмету на інший.

Дитина впадає в відчай: починає вважати себе безпорадною, нездібною, а всі свої старання — марними. Психологи переконані: результати навчання залежать не тільки від того, здатна або не здатна людина вирішити поставлену перед нею задачу, але і від того, наскільки вона впевнена, що зможе вирішити цю задачу. Якщо ж невдачі слідують одна за одною, то, природно, наступає момент, коли дитина сама собі говорить: "Ні, це у мене ніколи не вийде". Раз "ніколи", то старатися немає чого! Кинуте мамою або татом між іншим: "Ну який же ти нетямущий!" — тільки "підливає масла у вогонь". І не тільки слово, але і просто відношення, яке ви демонструєте (нехай навіть ненавмисно) докірливим поглядом, інтонацією, жестом, говорить дитині інколи більше гучних слів.

Що ж можуть зробити батьки, якщо шкільні труднощі все ж таки з'явилися?

Перше — не розглядайте наявні шкільні труднощі як особисту трагедію, не зневіряйтеся і, головне, прагніть не показати свого засмучення і незадоволеності. Пам'ятайте: ваше головне завдання — допомогти дитині. Тому приймайте і любіть її такою, якою вона є, тоді і їй буде легше.

Друге — налаштуйтеся і приготуйтеся до того, що вас чекає тривала спільна робота з дитиною (самотужки їй не впоратися зі своїми проблемами).

Третє — ваша головна допомога: підтримувати її упевненість в своїх силах, постаратися зняти з неї відчуття напруги і провини за невдачі. Якщо ви зайняті своїми справами і уриваєте хвилинку, щоб запитати, як справи або вилаяти, — це не допомога, а основа для виникнення нових проблем.

Четверте — забудьте сакраментальну фразу: "Що ти сьогодні отримав?" Не вимагайте від дитини негайної розповіді про свої шкільні справи, особливо якщо вона засмучена.Залиште її у спокої, вона розповість вам все, якщо буде упевнена у вашій підтримці.

П'яте — не обговорюйте проблеми дитини з вчителем в її присутності, зробіть це без неї. Ніколи не дорікайте, не лайте дитини, якщо поряд його однокласники або друзі. Не варто підкреслювати успіхи інших дітей, захоплюватися ними.

Шосте — цікавитися виконанням домашніх завдань слід тільки тоді, коли ви постійно допомагаєте дитині. При спільній роботі наберіться терпіння. Адже робота по подоланню шкільних труднощів дуже утомлива і вимагає уміння стримуватися, не підвищувати голосу, спокійно повторювати і пояснювати одне і те ж кілька разів — без докорів і роздратування. Типові батьківські скарги: "Немає ніяких сил, всі нерви вимотав." Розумієте, в чому справа? Не може стриматися дорослий, а винна — дитина.

Чомусь батьки вважають: якщо є труднощі в письмі, потрібно більше писати; якщо погано читає — більше читати; якщо погано рахує — більше вирішувати прикладів. Але ж ці утомливі заняття вбивають радість самої роботи! Тому не перенавантажуйте дитини тим, що у неї не виходить.

Дуже важливо, щоб під час занять вам ніщо не заважало, щоб дитина відчувала — ви з нею і для неї. Не дивіться "навіть одним оком" телевізор, не відволікайтеся, не переривайте заняття, щоб подзвонити по телефону або збігати на кухню.

Не менш важливо вирішити, з ким із дорослих дитині краще робити уроки. Мами зазвичай м'якші, але у них часто не вистачає терпіння, та і емоції б'ють через край. Батьки жорсткіші, але спокійніші. Прагніть уникати таких ситуацій, коли один з дорослих, втрачаючи терпіння, викликає на зміну і "на розправу" іншого.

Майте на увазі, що дитина, що має шкільні проблеми, тільки в окремих випадках буде повністю знати, що їй задано додому. І тут немає злого наміру: річ у тому, що домашнє завдання майже завжди дається в кінці уроку, коли в класі вже шумно, а ваш "відстаючий" втомився і майже не чує вчителя. Тому удома він абсолютно щиро може сказати: "нічого не задали". В цьому випадку спитайте про домашнє завдання у однокласників.

При приготуванні домашніх завдань загальна тривалість безперервної роботи не повинна перевищувати 20–30 хвилин. Паузи після такої роботи обов'язкові! Не прагніть за всяку ціну і "не жаліючи часу" зробити відразу всі домашні завдання.

Сьоме — не вважайте неприпустимим попросити вчителя: питати дитину тільки тоді, коли вона сама викликається, не показувати всім його помилки, не підкреслювати невдачі. Постарайтеся знайти контакт з вчителем, адже дитині потрібна допомога і підтримка з обох боків.

Восьме — працюйте тільки на "позитивному підкріпленні". При невдачах підбадьорте, підтримайте, а будь-який, навіть найменший успіх підкресліть. Найважливіше при наданні допомоги дитині — це винагорода за його працю, причому не тільки на словах. Якщо цього не робити, дитина, починаючи працювати, може подумати: "Немає сенсу старатися, ніхто не відмітить моїх успіхів". Винагорода обов'язкова: це може бути спільна прогулянка, похід в зоопарк, в театр.

Дев'яте — але дуже важливе! — дітям з шкільними проблемами необхідний розмірений і чіткий режим дня. Треба не забувати: такі діти зазвичай неспокійні, незібрані, а значить, дотримуватись режиму їм зовсім непросто.

Якщо дитина насилу встає, не смикайте її, не квапте, не підганяйте зайвий раз: краще поставте будильник на півгодини раніше.

Мабуть, найважчий час — вечір, коли пора лягати спати. Батьки прагнуть швидше укласти маленького учня в ліжко, а він, як може, тягне час. Нерідко це кінчається сваркою, сльозами, докорами. А потім дитина довго не може заспокоїтися і заснути. Можна надати йому і деяку свободу (дозволивши лягати не рівно в дев'ять, а з дев'яти до пів десятої). Дуже важливий повний (без будь-яких учбових завдань) відпочинок в неділю, і особливо в канікули.

Десяте, і останнє — своєчасність і правильність прийнятих заходів значно підвищує шанси на успіх. Тому, якщо у вас є можливість, обов'язково проконсультуйте дитину у фахівців (лікарів, логопедів, психоневрологів, педагогів). І виконуйте всі рекомендації!

Контакти

Телефон:057 48 92 240

Адреса:64143, Харківська область,

Первомайський район,

с. Михайлівка,

вул. Центральна, 16

 

E-mail: mihalovk_92@ukr.net